Arbete vs. skola!

Nu mina kära vänner, tänkte jag att jag såhär efter drygt en månads heltidsanställning med 8-17 jobb, skulle köra en liten arbete vs. skola, fördelar och nackdelar, vilket är egentligen att föredra?

Vi kör på en liten kategorisering!
  • Först, arbetsbörda. Den kampen måste jag nog säga att jobbet vinner. Skolan, som jag upplevde den, ställer sjukt höga krav på prestation, ger en ständig oro, hur ska jag hinna med allt, hur ska jag lyckas? Det var sjukt mycket att göra jämt och man fick inte lämna det efter sig när man slutade för dagen utan var tvungen att ta med allt arbete hem, ett STORT minus. Visst kan det vara mycket att göra på jobbet också och allt är inte alltid det roligaste, men man står helt klart ut! Dessutom blir kvällarna fria från arbete när man väl slutat.
  • Nästa, tider. Ja, här vinner nog faktiskt skolan. Lite mer varierade tider, inte alltid lika långa dagar, sällan man gick ända till fem. Dessutom underbara sovmorgnar någon gång i veckan! Periodvis riktigt soft schema, japp, här vinner skolan, och då hade jag ändå ett pisskasst schema.
  • Socialt umgänge. Jag trivs jättebra på mitt jobb, det vill jag klargöra, jag trivs med kollegorna och har roligt om dagarna, men nog saknar jag kompisarna... Saknar umgänget med folk i min egen ålder, det behövs det också ibland, även om variation förnöjer. Att alltid har kompisarna nära till hands när man vill skvallra eller skratta är ett STORT plus till skolan, som även tar hem den här kampen. Dock har ju somliga de jämnåriga kompisarna på arbetsplatsen också, och då är det ju skillnad.
  • Mat. Ja, mat ska räknas in, den är en viktig del av mitt liv, men denna är en liten kluring. Jag inser nu vilken lyx det var att få äta gratis på skolan varje dag, även om summan jag nu får betala för att få äta där inte är så hög så var det självklart billigare när det var gratis. Å andra sidan är det ju faktiskt väldigt mycket vuxenpoäng att ha med sig matlåda till jobbet, eller ha lunchkupong till skolans matsal. Dessutom är det roligt att äta där utan att vara elev, haha, de stackarna pluggar fortfarande! Oavgjord match.
  • Så sista (som jag kan komma på just nu) och kanske avgörande faktorn, inkomst. Ja, att ha gått från fjuttiga 1050 kronor i månaden (plus små slantar man lyckades dra in här och var tack var extrajobb) till nästan 20'000 kronor i månaden (dock före skatt) känns ju helt okej. Nej, mer än okej! Det känns fantastiskt bra, att kunna spara massa pengar varje månad till saker jag vill göra i livet, och samtidigt ha pengar att röra mig med, jooooodå, här vinner arbetslivet överlägset!
Okej, så efter min lilla redogörelse är det alltså oavgjort. Fast nej, för efter tolv år begravd av skolarbete i skolbänken väger faktiskt de fördelar som finns med arbetslivet tyngre än de positiva bitarna med skolan.
Alltså, min slutsats, jag föredrar arbetslivet! Åtminstone i dagens läge =)


Jag och jobbet!

Imorgon tar jag bussen till Stockholm och kusin Mia med familj! Det blir bra det. Puss och gonatt människor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0