Frasen som inte finns

Jag tycker inte helt om ikväll, där råder osämja. Där finns skäl att tycka om men jag lyckas inte ändå. Jag lyssnar på musik och letar texter, fraser, det känns som att jag behöver dem. Det finns så många vackra, och allt som oftast finns där en fras som står i fetstil för just mig. Det känns som att jag måste hitta den perfekta, men jag vet inte om jag kommer klara det. Den text som en gång var perfekt är det inte längre, betydelser byts ut eller lägen förändras. Jag vill bara hitta mitt hjärtas fras, mitt livs fras, texten som innehåller allt. Går det ens? Nej, tror nog inte det. Låttexter är som en trygghet för mig på något vis, tröstande, rogivande ibland, bekräftande och betryggande. Och då perfektion inte finns får annat duga. Eller kanske finns perfektionen både här och där, bara väldigt kortfattad och alldeles för utspridd? Jag vet inte, och har du som läser hängt med överhuvudtaget i mina tankars banor fram och tillbaka beundrar jag dig. Jag tror att jag helt enkelt får fortsätta leta, i inbillningen att det ska lindra smärtan, tomheten, saknaden. Kanske är det egentligen bara tvärtom.

"Den vackraste stunden i livet var den när du kom
och allt var förbjudet
och allt som vi gjorde den stunden vill jag göra om
för det ekar i huvet'
och det blod som jag trodde var stilla det fick du att rinna,
den uppgivna röst som jag nyttjat så illa fick du att försvinna

Och den jävligaste stunden i livet var den när du gick
och allt var förlorat
O där satt jag med mina grön-bruna ögon och såg med blåögd blick
allt jag hade förstorat"

Där kan inte ha funnits en anledning till någonting av allt, eller? Vad skulle meningen med allt ha varit? Jag är bara så fruktansvärt ledsen på läget, och jag vill det inte. Inte alls.


"But if you see me walking by,
and the tears are in my eyes,
look away, baby, look away.
If we meet on the streets someday,
and I don't know what to say,
look away, baby, look away.
Don't look at me;
I don't want you to see me this way."

Chicago – Look Away - Remastered Single/LP Version

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0