Melissa Horn

Min åsikt är att Melissa Horns musik är fröjd för örat och terapi för själen. Varje låt är för mig gripande, fängslande, på ett eller annat sätt. Hennes sätt att uttrycka sig på med svenska ord är helt fantastiskt och texterna går rakt in i hjärtat. Där finns en ärlighet i dem, något naket, blottande. Det är i vilket fall så jag upplever det. Själva musiken är vacker och berör.
Jag tänker citera en del stråker, vissa hela andra halva, några av de som fängslat mig lite extra av en eller annan anledning. Somliga för att de sätter ord på känslor inom mig, och andra för att de helt enkelt är vackra och griper tag om mitt hjärta.


"Där går Klara
och tindrar som en stjärna
för att bara med sin Fabian få vara
och gå hem till varann
och älska lite grann
som bara kära kan
...

Säg är det långa nätters fara

att se det man vill se
och va den man vill vara
ha någon att ty sig till
när långa nätter inte blir som man vill"

"Och fast jag följde dig längs vägen den natten
så vuxen i din hand
så kan vänner viska och löften brista"

"...och jag försöker att strida mot känslan
men den är rädd och den spelar ett spel nu
jag får för mig att jag kan vara kvar
men vet inte hur"

"...jag vill inte tänka framåt
men är livrädd att fastna här...
Vi testar nya vägar
som aldrig tycks ta slut
vi har försökt att fånga den andra
men aldrig nått ut
jag vill ha en sista chans
så jag säger det rakt ut

Jag vill ha dig nu

som jag hade dig förut
...
det där dags att lägga på
men att stanna känns så rätt."

"...och du gör mig liten som få
men du får mig att le som ingen annan
och sjunka lågt och be om mer."

"Och fast vi båda vill
mer än någonting annat
så står det skrivet i pannan
att man väcker en ångest
när man släcker en annan"



"Sen en tid tillbaka
har jag varit tom
och försökt att hitta spår som leder rätt
ja det finns så mycket måsten
att va bra på det man kan
och mitt i allt så ska man vara sann
...
Jag har ändrat i mitt rum
köpt nya kläder
och samlat damm på min gitarr
men i vad jag än tar på mig
känner jag mig alltför kort
och allt som är bra med mig
har jag förmågan att glömma bort"


"Det är tomma ord som fastnar
för att jag låter dom va kvar"

"Här finns så mycket vackert
som jag inte kan se
jag drar mig sakta undan
och solen följer med
...
...och om du inte saknar mig
så har du dina skäl
men älskling flyg till mig
jag vill att du ska se..."

"...det finns en fara i att aldrig hitta vägen
det finns nåt vackert
med att vandra den ändå"


"Är du en av dom som var där när det hände
eller saknar du någon du en gång trodde du kände
är du en av dom som gråter när ingen ser på
är du en av dom som berörs ändå

Jag ser mig själv i spegeln

med ögon röda av gråt
jag tänker; hur gick det till
hur bar dom sig åt"

"...jag önskar att jag var en sån
som inte tänker alls"


"Det är dags att tänka efter
och jag vill inte följa med
det har regnat hela sommaren
och jag känner med det
...
...jag undrar vad som hände
vi som skrattade nyss"


"Jag mår bra och det blir vackert
och lika sorgset som förut
men här finns inga brustna hjärtan
alla ser likadana ut
alla ser likadana ut"

"Vad ska jag skriva för att du ska bli berörd
hur högt ska jag skrika
varje gång jag vill bli hörd"


"Vi lever i vår egen värld
där går vi långt och benen bär
allt vi behöver det finns där
vi lever i vår egen värld

Och jag känner mig så trygg hos dig

jag känner att du älskar mig
för när du säger det så tror jag dig
jag känner mig så trygg hos dig

Och jag går med dig överallt

i sommarsol och vinterkallt
när tankarna tar över allt
jag går med dig överallt

Om hösten hittar hit igen

då håller vi ihop min vän
ja, då lever vi för sommaren
om hösten hittar hit igen"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0